Antropomorfisme

Een jaar of drie geleden stond ik in de Albert Heijn voor het melkpakkenschap. Achter de afgeprijsde pakken reikte mijn arm onbewust naar de liters waarvan de houdbaarheidsdatum wat verder in de toekomst lag. Tot mijn ogen bleven rusten op het groepje dat verloren en afgezonderd van de rest vooraan in de rij stond. Met 35%-stickers beplakt wachtend om te worden meegenomen. Ik kreeg het er benauwd van, voelde me een verrader en liep verloren naar de kassa.

Gelukkig heb ik zulke ervaringen bijna nooit en eigenlijk voelt dit als een absurde bekentenis. Alsof in mijn hoofd iets fout gaat tijdens het boodschappen doen. Een pak melk is een pak melk en als dat niet goed meer is dan wordt het weggegooid. Natuurlijk was mijn reactie irrationeel. Of niet?

Van de week keerden deze verwarrende gevoelens terug. Dit keer ging het echter niet om karton en melk maar om metaal en olie. Beide stoffelijk dus en wat mij betreft niet wezenlijk iets anders. Het greep me echter naar de keel. Mijn handen omklemden het stuur. In gedachten omhelsde ik mijn trouwe metgezel. Hij had me naar Italië gebracht, me grote delen van Zwitserland laten zien, me alle werkdagen vergezeld naar kantoor. Ik had het gevoel mijn eerste auto in de steek te laten en beeldde me het afscheid al in. Daar op het parkeerterrein waar ik hem volgende week achter zou moeten laten.

Nu even ter verdediging: ik ben echt niet gestoord! Ik ben leuke filosofieboeken aan het lezen en realiseer me dat het juist een heel normale neiging is om menselijke eigenschappen aan dingen toe te schrijven. Een groot deel van de gelovigen doet dat zelfs, aan God denkend alsof Hij eigenschappen en kenmerken heeft die op die van mensen lijken. Beeld je Hem eens in. Heeft Hij een lange baard? Maar ook Facebookverslaafden doen het. Antropomorfisme verklaart bijvoorbeeld het succes van een spelletje als Angry Birds.

Al lezend over antropomorfisme kom ik tot de conclusie dat ik mezelf gewoon in het existentialisme aan het trainen ben. Ik ben wat ik doe. Uiteindelijk koop ik dus ook gewoon een vers pak melk en een nieuwe auto.

Geef een reactie

