Authentiek m’n reet

koeienstal

Koeienstal

Authentieke plekken, ik mijd ze als de builenpest. Ontdek authentiek Turkije! Ik ontdek nog liever de kalknagels van m’n buurman op het strand van Antalya. Proef de authentieke Thaise keuken. Bedankt, één keer m’n mond in de fik zetten was genoeg.

Om voor authentiek door te gaan, moet iets aan minstens twee van deze steekwoorden voldoen: oud, natuur, rust, platteland, traditie. Het moet ruiken naar hooi, naar versgebakken, naar onaangetast door de grillen van de moderne tijd. Het moet vooral zijn tong uitsteken naar alles van nu. ‘Nu’ is een slap aftreksel, wil het woord vooral duidelijk maken.

Je kunt het ook anders bekijken. Authentiek is: kijken naar een relikwie. Naar iets dat geweest is. Naar verstilde tijd.

Dat wil niet zeggen dat je het niet mag bewonderen, er niet van mag leren, je erdoor laten inspireren.

Maar zelf ontdek ik liever wat nu gebeurt. Hoe er nu geweven wordt aan het web van de maatschappij. Een cultuur bestaat niet alleen uit kerken, monumenten, historische gebouwen en pleinen.

Cultuur bestaat ook uit de broeiplekken van nu.

Waar zitten de kunstenaars, de creatieven, waar heeft een verlichte ambtenaar haar idee er door kunnen krijgen?

Daarom oh en ah ik een uur in de Aya Sofia en de Blauwe Moskee van Istanbul, om de overige tijd door te brengen in opkomende wijken als Beyoğlu en Cihangir, waar jonge ontwerpers een nieuwe tijd schrijven. Internet en blogs maken die subcultuur nog interessanter, omdat ideeën gedeeld kunnen worden, en hipsters, foodies en fashionistas elkaar aansteken. Culturen raken met elkaar verweven.

Toch viel ik vorige week met m’n neus in de authentieke boter.

In m’n eigen dorp. Een monumentale boerderij uit 1759 staat te koop. Als kind al fantaseerde ik als ik erlangs fietste hoe het er binnen uit zou zien. Het was een boerderij waar de verhalen aan vast kleefden. Niet in de laatste plaats door het mooie stel dat het tot vorig jaar bewoonde: Jo en Joske. Ruim 80 jaar woonden ze op de boerderij, waar een hometrainer voor Joske – ‘ik had een heel kwaaie knie’- een van de weinige moderne verworvenheden was.

Ik nam m’n kans waar en ging kijken.

Samen met m’n vader fietste ik ernaartoe.

We probeerden elke deur, maar geen enkele gaf mee. De stallen kon je wel in. Ik moest me bukken om de oude koeienstal binnen te komen. Toen ik naar binnen stapte kreeg ik een ervaring vergelijkbaar met Proust’s madeleine.

Ik waande me weer een klein meisje op klompen, dat de stal van haar opa binnenging.

De geur van koeienlijven, mest, hout en jute. Licht dat door de kieren naar binnen dringt, en aandacht vestigt op stofnesten waar al heel lang geen aandacht voor is geweest. Zo sterk komt het beeld van snuivende, herkauwende koeien bij me binnen, dat ik m’n hand door de houten tralies wil steken en een bontgevlekte dame over haar neus wil aaien.

De werkelijkheid buiten doet hard en kil aan.

We lopen verder over het erf. Wind die door de enorme eiken ruist. Trekt aan half vergane houten schuurdeuren. De regen die ongetwijfeld door het broze rieten dak sijpelt, en sporen achterlaat op de plavuizen.

Is het buitenom al een belevenis, binnen waan je je helemaal een eeuw terug. Dat maak ik tenminste op uit de foto’s op Funda. Volgens de beschrijving beschikt het pand over een ‘authentieke paneeldeur’, een ‘authentieke schouw, een ‘authentieke woonkeuken’ en ‘authentieke gootsteen’.

Woonbladen zouden er hun vingers bij aflikken. Authentieke elementen in huis is immers goed. Lees er de VT Wonen maar op na.

De natte droom van iedere interieurontwerper gaat verder: ‘In de ingebouwde gemetselde kast in de keuken zit een ingebouwde antieke oven met beneden het stookgat. Deze werd vroeger gebruikt om brood te bakken. In de bijkeuken treft u een authentieke gootsteen aan met een originele koperen waterpomp.’ En: ‘een staand toilet welke niet is aangesloten op de waterleiding. ‘

Ik lees geen droom voor een interieurontwerper, ik lees herinneringen.

Waarom trekt deze ‘authentieke’ woonboerderij me zo enorm aan? Waarom kom ik hier maar moeilijk weg, terwijl ik het bij andere monumenten gauw gezien heb? Ik denk dat authentiek vooral interessant is als je zelf onderdeel bent van de geschiedenis. Als je als het ware een rol hebt gespeeld in het toneelstuk van het gebouw of de plaats. Heb je dat niet, dan ben je slechts toeschouwer.

Het mooie van het nieuwere is, juist omdat het nog niet tig keren beleefd is, dat je er nog een rol in spelen, onderdeel van kunt uitmaken. Mee kunt bepalen. Van authentieke dingen kun je geen deel meer uitmaken. Je kunt er bewonderend naar kijken, mijmeren over vervlogen tijden. Maar je bent buitenstaander.

De oplossing? Oude gebouwen zo renoveren dat je toeschouwer én deelnemer bent. Zoals een kruitkelder die een cappuccinobar wordt, een hoofdkantoor dat nu een hotel is of een voormalige fabriek waar nu nieuwe ideeën in het rond vliegen.

Zo worden oude, zo je wil, authentieke, gebouwen bewaard, maar krijgen ze een moderne invulling. Wordt het verhaal niet stopgezet, maar gaat het verder.

Of dat met de boerderij van Jo en Joske ook gebeurd is nog even afwachten. Als het aan de gemeente ligt wel. Zo is het in ieder geval nu.

Als de nieuwe eigenaren de boel maar een beetje intact laten. Mijn madeleine niet veranderen in een cupcake. Beleef een authentieke Dussense boerderij nu het nog kan. Voor het met authentiek toilet en al wordt overgeheveld naar de huidige tijd.

3 reacties

  1. Gerrit Romijn · · Beantwoorden

    Magnifiek geschreven stuk

  2. Adrie Romijn · · Beantwoorden

    Wat heb je dit goed geschreven. Hier is iemand met een eigen visie aan het woord.
    vette kus,
    Ma

    Date: Fri, 12 Jul 2013 20:27:50 +0000
    To: adrieromijn@hotmail.com

  3. […] het platteland. Het mag er dan rustig zijn, groen, authentiek, soms maakt het je ook […]

Geef een reactie

