Een klein beetje dorpse vrolijkheid

Nieuwendijk heeft 3.484 (1 juni 2005) inwoners in 1328 woningen en twee woonarken. Dat is toch mooi of niet? Twee woonarken. Zo wordt Nieuwendijk geïntroduceerd op Wikipedia. Ik kan vertellen dat er ook wel eens werd overnacht in het openluchtzwembad Den Doorn of in een tentje aan het Jeppegat en dat er standvastige pogingen werden ondernomen het oude Fort Bakkerskil te kraken. Hoewel ik het best wel druk heb vandaag surfte ik toch over het web op zoek naar informatie over het lelijkste dorp van Nederland (is eens vastgesteld in een landelijke verkiezing). Vraag me niet waarom maar ik dacht vanochtend opeens aan Japke. Ik weet eigenlijk niet eens zeker of hij zo heet. Het stokoude kleine mannetje reed in ieder geval altijd voorbij op zijn fietsje op weg naar zijn moestuin. In een blauwe overall, de emmertjes aan het stuur. In mijn beleving moest hij twintig jaar geleden al in de negentig zijn geweest. Hij lachte altijd vriendelijk naar iedereen. Een a-typische Nieuwendijker dus. En zo kom je terecht op de Nieuwendijksijt. Een must voor iedereen die moet inburgeren in Nieuwendijk. Voor alle andere gelukkige mensen is het een prachtige website vol folklore, opgezet en onderhouden door een groepje onverzettelijke koppen uit diepgewortelde families die de geschiedenis van het dorp bepalen. Schaterlach en lichte ontroering wisselen elkaar af bij het bestuderen van de filmpjes over het dorp en het bijnamenregister. Nachtkruidenier en IJzeren Potje zijn toch veelzeggende bijnamen. Sjarreltje, Oele… Hoe bestaat het: ik ken er zelfs een paar! Laatst vroeg iemand me om in Nieuwendijks dialect te praten. Dat kan ik natuurlijk niet. Daarom wijs ik graag even op het Nieuwendijkse volkslied. Het wordt prachtig gezongen in dit hilarische filmpje. Als je het dialect niet kunt verstaan, wat ik me goed kan voorstellen, dan vind je hier de tekst. En dat was dan ook meteen voldoende. Een overdosis Nieuwendijk in lange, lange tijd. Nu weer naar terug naar het heden.

een reactie

  1. Na het zien van het filmpje weet ik het nu zeker: Nieuwendijk is het lelijkste dorp van Nederland. Maar gezellig is het er wel!

Geef een reactie

